Påskafton eller "lilla julafton"?

Åh du vackra morgon, fyll mig med ditt leende. Din sol och värme ska jag insupa, och mitt liv ska genast bli bättre.

Är det påskafton idag? någon som vet?
Jag har aldrig firat påsk särskilt mycket. I familjen har vi ätit kokt ägg till frukost och fått varsitt litet påskägg med godis i. Inte ens letat efter äggen har vi gjort. Men jag och granntösen däremot, klädde ut oss till påskkärringar och hennes schetlandsponny fick fjädrar i manen, och sedan sprang vi omkring i grannskapet och tiggde godis som andra fattiga barn som inte fått något i hela sitt liv. Här får du ett papper med en streckgubbe och en glad påskhälsning på, och nu får jag hela din godisskål!?
Jag tyckte att vi firade påsk på ett normalt sätt hemma hos min familj. Mina vänner gjorde lika dant. Bara ett få tal av dom som käkade julmiddag x2 på påskafton.
Vi ska äta lasagne i dag.
Men något som jag verkligen har börjat störa mig på är, att helt plötsligt har påsken blivit en "lilla julafton". Alla rika bortskämda barn nöjer sig inte med ett litet godisägg. Nej dom vill ha ett skitstort ägg med bland annat solresor, märkesskor, kameror, mobiltelefoner och pengar i. VAD ÄR DET FÖR FEL PÅ GODIS?
Och tänk alla de föräldrar som förlorat sina jobb nu och knappt har råd att bo kvar i sina hus längre. För dom är säkert påsken nu mera lika ångestfylld som julen. Men dom får väl skylla sig själva som skämde bort barnen från första början och inte lärde dom värdet i lite godis!

Jag har aldrig kunnat föreställa mig hur det skulle se ut när påskharen, tuppen, hönan kommer med en bil och försöker gömma under en buske i trädgården istället för ett litet godisägg. Det måste ju ta en evighet, stackarn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0