Vad som hände i lördags.




Som jag tidigare berättade så var det pappas otursdag i fredags. Tvn fungerade inte, han fick inte tag på nycklarna till lokalen som konfirmationsmottagningen skulle vara i. Och han fick inte tag på skåpbilen han skulle låna på söndagen när vi skulle hjälpa Dennis att flytta.
I lördags så var det ju självaste konfirmationsdagen för min syster. Jag och pappa klev upp och lyckades få tag på en nyckel till lokalen. Vi började att fixa i ordning där nere med allt som skulle fixas. Sedan skulle vi åka fram till stan och hämta smörgåstårtor och jordgubbs tårtor.
EFtersom det är pappas oturshelg så gick hans nya bil sönder. några cylindrar lade av så bilen orkade knappt sig själv. Typiskt tänkte vi som skulle hämta Dennis på tågstationen i falköping kvart i ett.
Som tur var fick jag tag på Elins rickard som var så snäll och ställde upp och hämtade Dennis i Falköping.
Det blev konfirmation i en stekhet kyrka, där gästerna satt och fläktade sig med programbladet. Och konfirmander som gjorde sketcher, dyngblöta i svett.
Jag tog nattvarden ocg blev förlåten mina synder. Även anton gjorde det. Mamma trodde han var för liten, men han fick för prästen. Dock var det inte så gott som han trodde. Han stoppade oblatet i munnen och tog ut det lika snabbt. Sen satt han i bänken och rev sönder det i småbitar innan han stoppade det i munnen.
Till slut tog konfirmationen slut. Alla längtade, eftersom det var så varmt.



Vi åkte hem till Pappa och traskade ner till lokalen och började brygga kaffe och invänta gästerna.
Dom kom. Det var trevligt att träffa mina fastrar och farbröder. Även om hälften saknades. Enda gångerna pappas släkt ses är när det är någon som dör. och nu har både farmor och farfar gått bort så nu blir det svårt att samla ihop alla. Dom flesta kommer när någon fyller jämt, eller när det är konfirmation. Men det är ändå några som saknas.
Även Julias kille med föräldrar kom och åt tårta.



När gästerna var mätta och belåtna åkte dom hem, och vi hjälpte pappa att städa fint i lokalen. Utom Julia som försvann precis när vi skulle börja. Äckliga barn.
Efter det åkte vi hem till Mamma. Mormor var kvar, vi åt mer tårta och sjöng "Ja må du leva".
Det var ju Mammas födelsedag. (som jag hade glömt bort)
Julia fick inte så mycket paket som jag fick när hon konfirmerades. Hon fick mer kuvert med pengar i. Jag fick massor med smycken som jag aldrig använder.



Och mamma fick ju en vacker present när hon fyllde år. Hon blev förlåten sina synder.
Vad snäll gud är egentligen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0